A Levegő Munkacsoport blogja elvetette a sulykot.
Bárhol legyen szó fizetős parkolás bevezetéséről, az autósok egyöntetűen tiltakoznak, hogy már megint velük szúrnak ki.
„Bárhol”. „Az autósok”. „Egyöntetűen”. Tehát aki autót vesz, abban a pillanatban elhülyül.
Az elsöprő általánosítások közül csak az elsőre érdemes még szót vesztegetni. A parkolást olykor kifejezetten bevételszerzési céllal teszik fizetőssé. Nem „bárhol”, hanem olyan helyen, ahol mindig van szabad hely parkolni legfeljebb száz méteren belül. Azért nem írok példákat, mert csak egyetlen frisset ismerek. De az elmúlt években egyre többször látni ezt.
(Az óbudai példa valójában három önkormányzat három példája: a budapesti III. kerület a II. és a XII. kerületre mutogatva teszi fizetőssé a parkolást a területének egy részén. Az önkormányzat magyarázkodásában valószínűleg elírás a XIII. kerület. Noha a XII. kerület sem határos a III. kerülettel, de a XIII. és a III. között végig a Duna folyik, a parkolási gondok aligha nyúlnak át a folyón.)
* * *
Kérdések persze felmerülnek a fizetős parkolással kapcsolatban.
Hol érhetők el a fizetőssé tett parkolóhelyek létrehozását megelőző vizsgálatok eredményei?
Voltak egyáltalán valaha is ilyen vizsgálatok? (Voltak. Eleinte. Kimentek a divatból. Ma már elég kijelenteni, hogy valahol „fizetőssé kell tenni a parkolást”, és ezzel eldőlt a kérdés. A parkolás fizetőssé tételéről az önkormányzatok döntenek, a helyi politikai szempontokat nyilván mérlegelik, de vizsgálatokra, azok eredményeinek közzétételére nem költenek.)
Kik jutnak bevételhez a parkolási befizetésekből?
Miért ők, miért annyit kapnak belőle? Kik döntenek a részesedésükről?
Gergely István évek óta nem hajlandó fizetni a parkolásért, mert szerinte a rendszer törvényellenesen működik, és kizárólag a pénzbehajtásról szól. Parkolótársaságok és önkormányzatok perlik folyamatosan – ő pedig nyer, folyamatosan.
Mire fordítják a bevételeket?
A parkolótársaságok magánvállalkozások. Profitorientáltak. Mellesleg monopolhelyzetben. Jól élnek belőle. Csődbe ment valaha is parkolótársaság Magyarországon?
Az önkormányzatok parkolásból szerzett bevételei pedig a nagy közös zsákba kerülnek. Nem parkolóhelyek létrehozására vagy fenntartására fordítják. Hanem a közszférára jellemző módon költik el.
Megváltozik-e valaha is ez a helyzet?
Kell-e majd előzetes vizsgálatokkal igazolni a parkolóhelyek fizetőssé tételét? Elfogulatlanok lesznek-e majd a vizsgálatok, pro és kontra értékelésekkel? Nyilvánosságra kell-e majd hozni a vizsgálatok eredményét?
Megtudjuk-e, kik és hogyan döntenek a parkolási befizetések sorsáról? (Már tudjuk: az önkormányzatok. Csakhogy itt is a részletek az érdekesek. Önkormányzatonként eltér ugyanis a befizetések sorsa. Az ehhez vezető döntések sora az érdekes.) Megtudjuk-e, kik és mennyi bevételhez jutnak így? Mikortól érhetők el majd évről évre nyilvánosan ezek az adatok?
A magánvállalkozások csak akkor működhetnek jól, ha nincsenek monopolhelyzetben. Lesz-e verseny valaha is a parkolótársaságok között?
Lesz-e valaha is beleszólása ezekbe a kérdésekbe az állampolgároknak? (Autósoknak, autó nélkülieknek, leendő autósoknak és leendő autó nélkülieknek.)
Elgondolkodnak-e a Levegő Munkacsoport tagjai arról, hogy az autósok is pont olyan emberek, mint ők, csak autójuk is van?